NEWSIMR&D Projekat ukupno ima 9 radnih paketa predstavljenih u nastavku.
1. Početni sastanak (radionica). Svi članovi tima će usaglasiti stavove i očekivanja kako bi razvili zajedničku poziciju i napravili poboljšanja u osnovnom planu. Sve potencijalne nesporazume treba rešiti pre početka projekta. O svim neophodnim promenama treba razgovarati i prihvatiti ako ne utiču na opšti cilj i obećane rezultate. Grupe u okviru svake radne grupe treba organizovati. Biće doneta odluka o tome koji su inovativni pristupi izvodljivi iu kojim oblastima.
2. Izrada detaljnog plana i rasporeda. Što je bolje planiranje u ranim fazama projekta, to je delotvornije i efikasnije izvršenje projekta. Razgovaraće se o rezultatima prethodnih analiza i izradiće se detaljan plan i raspored. Zadaci će biti precizno opisani i raspoređeni učesnicima i određenim resursima. RACI matrica će biti dogovorena kao glavni resurs i alat za koordinaciju i upravljanje.
3. Detaljan finansijski i plan kvaliteta. U skladu sa tim bi se izradio i ovaj plan kako bi se postiglo preciznije finansijsko i kvalitetnije planiranje. Potrebno je izvršiti pripremu za proces nabavke kako bi se što pre započeo razvoj Nacionalnog simulacionog centra. Svi članovi tima će učestvovati u ovom radnom paketu. PI i P2 će imati glavnu odgovornost za planiranje aktivnosti i raspodelu uloga i odgovornosti. Takođe će imati mandat da razreše sve potencijalne dileme i nesporazume između članova tima i da odrede standarde i raspored rada. P1, P3 i P4 će biti posebno angažovani u aktivnostima izgradnje tima, dok će P5, P6, P7 i P8 imati glavnu ulogu u uspostavljanju organizacije. Zadatak P11 i P12 biće izrada RACI matrice. P10 i P9 će raditi na pripremi za proces nabavke u vezi sa uspostavljanjem Nacionalnog simulacionog centra.
Osnovni cilj je detaljna analiza postojećeg i poželjnog stanja zakonodavstva predmetne materije u Republici Srbiji, posebno u poređenju sa zakonodavnim standardima EU. Članovi tima će dati detaljnu i argumentovanu procenu pozitivnog pravnog okvira i ukazati na dobre strane, ali i potencijalne slabosti, upitna pitanja i dileme (praznine). Uz razmatranje zakonskih tema, radni paket će obuhvatiti procenu stepena implementacije postojećih zakonskih rešenja. Biće predstavljeni i razmotreni indikatori kvaliteta, efektivnosti i efikasnosti pravnog okvira. Poželjno stanje zakonodavstva trebalo bi da bude glavni nalaz ovog radnog paketa, zajedno sa praćenjem potencijalnih puteva implementacije.
Krizna situacija donosi mnogo neizvesnosti i zahteva brzu reakciju. Potpuno i blagovremeno reagovanje na sve moguće probleme, rizike i pretnje nije moguće, ali je moguće smanjiti njihove negativne efekte. U odgovoru na krizu važna je otpornost sistema (pre svega shvaćena kroz postojanje neophodne organizacije, snaga i sredstava, odnosno resursa), kao i njegova fleksibilnost (mogućnost brzog prilagođavanja). Efikasniji i efikasniji odgovor na nastanak kriznih situacija može se postići nizom pripremnih radnji koje obuhvataju proaktivnu pripremu ljudskih i materijalnih resursa, odnosno upravljanje preventivnim aktivnostima. Problem nastaje zbog činjenice da su na nacionalnom nivou različita vladina tela odgovorna za pojedinačne logističke funkcije ili postoji preklapanje između mnogih od njih. Cilj je ukazati na pozitivne i negativne aspekte i dati preporuke koje bi mogle da unaprede upravljanje logističkom podrškom kriznim situacijama u Srbiji, posebno u oblasti otpornosti, ali i fleksibilnosti.
1. Strategija i logistički odnos. Nedavne bezbednosne i bezbednosne krize bile su snažno vođene logistikom (COVID 19). Jedna strategija je bila ranije, a druga je bila kada su se dobijali određeni resursi (zaštitne maske za npr.). Stečena su dragocena iskustva tokom nedavnih i aktuelnih kriza kojima bi se mogla unaprediti logistička podrška kriznim situacijama u Srbiji, posebno u oblasti otpornosti, ali i fleksibilnosti.
2.Skeniranje i ispitivanje resursa. Raspoloživi resursi su oskudni i nisu specifični za Srbiju. Pripreme za krizne situacije u Srbiji nisu sistematske i sveobuhvatne. Pandemijske krize COVID-19 otkrivaju da su pozitivni aspekti prvenstveno vezani za fleksibilnost i improvizaciju. Postalo je jasno da Srbija mora da se opredeli za povećanje rezervi i zaliha kao glavnog izvora snabdevanja u kriznim situacijama, ali je pitanje na kom nivou. Prethodno zavisi od mogućnosti proizvodnje i uvoza. Potrebno je skenirati i ispitati dostupnost eventualno potrebnih resursa kako bi se zaključilo o strateškim ciljevima i orijentaciji u izgradnji Nacionalnog logističkog sistema. U prikupljanju podataka bi se koristile terenske studije, upitnici i ankete.
3. Nacionalni logistički menadžment i organizacija. Uspešno upravljanje pre, tokom, kao i u periodu oporavka od krize, izuzetno je važno za smanjenje posledica. Kao i svaki drugi vid upravljanja, krizni menadžment podrazumeva planiranje, organizovanje, dodeljivanje zadataka (komandovanje), koordinaciju i kontrolu. Ove aktivnosti moraju da sprovode postojeći organizacioni subjekti u skladu sa propisima i procedurama, posebno u amorfnim, fragmentiranim i velikim sistemima kao što je nacionalna logistika. Ove aspekte treba ispitati kako bi se predložila moguća poboljšanja. U prikupljanju podataka bi se koristile terenske studije, upitnici i ankete.
4. Pravila i propisi. Akcenat se mora staviti na analizu važećih propisa i procedura koje se odnose na logistički aspekt odgovora na krizne situacije. Analiza postojeće regulative koja reguliše upravljanje krizama, a posebno proces planiranja, dovela je do zaključaka koji ukazuju na nedostatak jasne podele odgovornosti, integrisanog ili koordinisanog planiranja, ali i mogućnosti efikasne ili odgovarajuće pripreme i upravljanja potrebnim resursima, što čini ne doprinose mnogo otporu sistema.
5. Metode i alati strateškog upravljanja. Postoji korak u procesu planiranja odgovora na krize. To je uzrokovano ne samo zastarelim i neadekvatnim pravilima i propisima i procedurama već i nedostatkom primenljivih savremenih metoda i alata. Ispitivanje mogućnosti primene savremenih metoda i alata je cilj ove podaktivnosti. Sledeći cilj je da se istraže mogućnosti uvođenja modeliranja i simulacija, kao savremenih i najsposobnijih metoda, posebno kao deo procesa prognoziranja i strateškog odlučivanja. U prikupljanju podataka bi se koristile terenske studije, upitnici i ankete. PI će imati ključnu ulogu u koordinaciji zadataka i odgovornosti svih učesnika u ovom radnom paketu. Takođe će biti vodeći istraživač za ispitivanje odnosa strategije i logistike i analize logističkih resursa. Zajedno sa ostalim članovima tima objavljivaće naučne radove iz ove oblasti. Ispitivanje karakteristika nacionalnog upravljanja i organizacije logistike korišćenjem adekvatnih metoda biće glavne aktivnosti za P4 i P9. P9 će, zajedno sa PI, biti angažovan na akademskim analizama nacionalnih pravila i propisa o logistici. Objavljivanje nalaza biće u formi akademskih radova i drugih naučnih priloga. P10 i P11 će objaviti akademske radove u kojima će predstaviti nalaze stečene tokom analiza primenljivosti metoda i alata strateškog upravljanja u predmetnoj materiji.
Osnovni cilj je dubinska analiza aktuelne Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije kao najvišeg strateškog dokumenta čija primena sprečava i štiti nacionalne vrednosti i interese od bezbednosnih izazova, rizika i pretnji u svim oblastima društvenog života. Predstavlja polaznu osnovu za izradu drugih strateških i doktrinarnih dokumenata, javnih politika i normativno-pravnih akata, a zasniva se na širokom spektru široke bezbednosne procene aktuelnih kretanja u međunarodnim odnosima, kao i ekonomskim, političkim, vojnim i drugim oblastima. . Članovi tima će dati detaljnu i argumentovanu ocenu sveobuhvatnosti i kvaliteta Strategije nacionalne bezbednosti, metodologije njenog razvoja i evaluacije bezbednosne procene kao odrednice Strategije, i ukazati na dobre strane, ali i potencijalne slabosti, upitna pitanja i dileme. . Ispitivala bi se analiza koja je usmerena ka odnosima Strategije nacionalne bezbednosti i drugih propisa i organizacija koje postoje. Takođe, članovi tima će identifikovati i analizirati faktore relevantne za procenu nivoa globalne, regionalne i nacionalne bezbednosti. Nakon analize, biće dati predlozi redefinisanja Strategije nacionalne bezbednosti Republike Srbije u cilju adekvatnijeg odgovora na nove bezbednosne rizike, izazove i pretnje, kao i uticaja predloženih izmena Strategije na druga strateška i doktrinarna dokumenta. Ocenjivaće se javne politike i normativni pravni akti.
Cilj RP 5 je osnivanje Nacionalnog simulacionog centra za istraživanje, obuku i obrazovanje u oblasti bezbednosti (NSC) u Srbiji. Glavni ciljevi NSC-a su stvaranje modernog okruženja u skladu sa aktuelnim nacionalnim i EU politikama za sticanje praktičnih veština i podizanje svesti o bezbednom i bezbednom društvu. Centar će pružiti priliku studentima iz Srbije, ali i regiona Balkana, kao i profesionalcima koji se bave ovom oblasti, da na praktičan način steknu iskustvo pohađanjem radionica, simulacionih vežbi uključujući korišćenje najnaprednijih tehnika i tehnologija. To bi istraživačima pružilo priliku da istraže politiku, strategije, organizaciona, upravljačka i logistička rešenja. FSS će obezbediti prostor i potrebne sadržaje za Centar. Neke od funkcionalnosti bi bile podeljene sa institucijama uključenim u projekat.
Sveobuhvatni scenariji će uključivati napredne simulacije operativnih okruženja, telekomunikacija i pretnji, i biće isporučeni kroz okruženja virtuelne realnosti. Ovo će rezultirati veoma realističnim scenarijima koji omogućavaju naprednu interaktivnost. Pored toga, uključiće alate za trenere i istraživače koji će im omogućiti da definišu i modifikuju scenarije, prate sesije simulacije i daju povratne informacije u realnom vremenu, kao i da procenjuju učinak pripravnika i postavljaju nastavne planove i programe obuke za individualno osoblje u fazi sesije nakon obuke. .
1.Izbor rizika. Za modeliranje i ispitivanje bi bilo odabrano tri do pet najreprezentativnijih rizika. Naglasak bi bio na stvarnim bezbednosnim i bezbednosnim rizicima kao što su: epidemija, kontrola gomile – upravljanje migracijama, industrijsko zagađenje vazduha, napadi na kritičnu infrastrukturu, sajber napadi, požari u divljim zemljištima, poplave ili njihova kombinacija (poput napada na kritičnu infrastrukturu). što bi imalo ishod u eksploziji i zagađenju vazduha i tla). Posebna pažnja bi se posvetila rizicima vezanim za krizne komunikacije. Ovi rizici se najverovatnije dešavaju u Srbiji. Eksperimentisanje modeliranjem i simulacijom bi dalo istraživačima priliku da istraže politiku, strategije, organizaciona, upravljačka i logistička rešenja.
2. Obuka supervizora i operatera (studenti i istraživači). Obuke za bezbednost i bezbednost će pripremiti učesnike da deluju na tri nivoa:
- operativni nivo: jedan glumac ili mali tim obučen sa 3D imerzivnim slušalicama ili virtuelnim platformama za ad-hoc reakcije i brze odluke u datoj rizičnoj situaciji
- taktički nivo: vođa malog tima ima ciljeve i treba da odabere i primeni optimalnu taktiku koja ispunjava te ciljeve. 3D imerzivno okruženje može testirati ishod takve taktike.
- strateški nivo: tim za komandu incidenta pilotira odgovor na događaj velikih razmera. 3D platforma implementira strateške izbore tima i situacija se razvija u skladu s tim.
Sva tri nivoa se mogu sakupiti u jednoj vežbi simulacije.
3. Modeliranje scenarija. Tokom faze modeliranja scenarija koristiće se rezultati iz prethodnih koraka (radni paketi). Koraci modeliranja uključuju:
• Kreiranje testnih scenarija
• Vremenska linija, redosled događaja i dodela resursa
• Primena algoritama donošenja odluka, kriterijuma i pravila
• Izbor ključnih indikatora učinka
• Programiranje
• Testiranje i validacija za svaku varijantu rešenja
• Izvođenje eksperimenata
• Podešavanje parametara vežbe
• Verifikacija i validacija rezultata
• Predviđanja i bodovanje
• Pregled nakon akcije
PI i članovi projekta će obezbediti detaljan plan diseminacije koji će definisati ciljeve, vremenski okvir i obim aktivnosti diseminacije. Komunikacione mere za promovisanje nalaza Projekta biće osmišljene tako da se maksimalno poveća uključivanje svih potencijalnih zainteresovanih strana. Komunikacioni materijal će biti dostavljen u različitim fazama projekta, prilagođen različitim ciljnim grupama uključenih zainteresovanih strana. Rezultati projekta biće saopšteni akademskoj i široj javnosti u cilju podizanja svesti o temi, informisanja o koristima koje se mogu generisati implementacijom rezultata projekta i premošćavanja komunikacijskog jaza između naučnika, profesionalaca i šire javnosti. Glavne aktivnosti će uključivati organizovanje i realizaciju godišnje konferencije na kojoj će se glavni nalazi prezentovati domaćoj akademskoj zajednici i profesionalcima (tri puta tokom Projekta). Svaki član tima bi bio u obavezi da prezentuje rad. Univerziteti iz EU i regiona biće pozvani da učestvuju, kao i predstavnici vlasti, agencija za bezbednost, kompanija i državnih organa.
Diseminacija bi se sastojala od: kreiranja i održavanja veb stranice i linkova na društvenim mrežama, uspostavljanja e-biblioteke i rada sa događajima, vestima, pitanjima i odgovorima, emisijama u medijima itd. Svi učesnici će ugraditi veb stranicu u svoje veb stranice i ažurirati informacije . Vodeći partner zajedno sa ostalim učesnicima će organizovati širenje informacija putem radionica, seminara, info dana o projektima, časopisa, otvorenih dana univerziteta i Nacionalnog simulacionog centra, kao i u lokalnoj štampi, masovnim i društvenim medijima.
Ciljevi: - Realističan razvoj i izvođenje planova i rasporeda - Sprovesti celokupnu organizaciju aktivnosti projekta i komunikaciju sa učesnicima, - Koordinacija aktivnosti u cilju ispunjavanja ciljeva projekta, - Kontrolisanje postizanja prekretnica i blagovremena realizacija rezultata, - Osigurati efikasno administrativno, finansijsko i tehničko upravljanje projektom, - izveštavanje, - Dokaz o kvalitetu, - Smanjenje rizika, - Održivost.